
Pomnik rodzicw w. Franciszka
|
Zaoycielem zakonw franciszkaskich jest w. Franciszek z Asyu.
Urodzi si pod koniec 1181 lub na pocztku 1182 roku, jako syn bogatego kupca Piotra Bernardone
i jego ony Piki. Na chrzcie otrzyma imi Jan, ktre po powrocie ojca z podry handlowej
do Francji zostao zastpione imieniem Francesco - Franciszek. Pierwsz formacj religijn
otrzyma od bardzo pobonej matki. wity nauczy si czyta i pisa w szkole parafialnej
w. Jerzego w Asyu, a nastpnie uzupeni swoje skromne wyksztacenie elementami rachunku,
poezji i muzyki. Zdoby take znikom znajomo jzyka francuskiego (prowansalskiego)
i zapozna si z poematami o bohaterskich czynach sawnych rycerzy.
Franciszek, majc bystry umys i dobr pami, zdobdzie pniej przez czytanie
i rozwaanie ogldn kultur religijn. Wychowywany by na szlachcica, ktry mia przej majtek i handel.
|
Ojciec Franciszka rozszerza a za granic obszar swojego handlu. Franciszek, obficie obdarzony inteligencj, ambicj i przedsibiorczoci, osobicie prbowa wszystkich drg wzniesienia si i chway wiatowej. Majc lat 14 zosta przydzielony do sklepu ojca, by zaprawia si w sztuce kupieckiej (ok. 1196). Nie sprawdzi si jako handlarz, mia zbyt rozrzutny tryb ycia i nie umia trzyma przy sobie pienidzy.
|
Franciszek zosta obwoany krlem biesiad i krlem modziey asyskiej,
ubiera si w sposb osobliwy i jaskrawy, bra udzia w zabawach i piewach na wieczornych
spotkaniach z przyjacimi.
Rodzice z pobaliwoci patrzyli na jego ksice wydatki.
Ze wzgldu na swoje dobre przymioty naturalne i moralne, szlachetno sowa i
szlachetno sposobu bycia, hojno wobec ubogich oraz ze wzgldu na szczegln
prawo obyczajw by podziwiany przede wszystkim przez matk i przez swoich przyjaci.
|
Jako modzieniec prowadzi ycie beztroskie. Marzy o rycerskiej sawie,
chtnie wiec wzi udzia w 1202 roku w bitwie Asyan z mieszkacami ssiedniego miasta Perugi,
co skoczyo si dla niego krtk niewol. Do domu wrci chory. Pod wpywem niewoli i cierpienia przey wielki przeom duchowy.
Zerwa z tym wszystkim, co dotychczas byo treci jego ycia, oddajc si cakowicie Bogu.
Franciszek mia pikny sen, nio mu si, e wchodzi do zamku penego wojennego ora. Na pytanie, czyj to zamek i czyja jest ta bro, usysza odpowied:
To wszystko jest twoje i twoich rycerzy. Zachcony w ten sposb znowu kupuje sobie zbroj,
konia, giermka i wyrusza na wojn do Appuli. Pewien zwycistwa i zaszczytw, o ktrych
usysza we nie nie boi si ogasza, e zostanie rycerzem a moe nawet ksiciem.
W drodze jednak zapada na zdrowiu i ma drugi sen w ktrym syszy gos: Franciszku,
komu lepiej jest suy panu czy sudze? Panu, odpowiedzia Franciszek.
Dlaczego wic zostawiasz Pana a idziesz za sug? A Franciszek: Panie, co chcesz
abym czyni? Wr do swej ziemi rodzinnej poniewa tam dokonam duchowego
wypenienia twojej wizji.
To co do tej pory wydawao mu si wspaniae zabawy, przyjaciele, biesiady
stracio na wartoci. Franciszek coraz czciej by zamylony, zostawa z tyu
haaliwej grupy swoich kompanw. Krl modziey asyskiej, sercem by ju gdzie
indziej i niebawem zerwa z tym wszystkim, co dotychczas byo treci jego ycia,
oddajc si cakowicie Bogu.
Pewnego dnia przyby jako pielgrzym do Rymu. Z mioci do ubstwa zdj swoje
mikkie szaty i okry si szatami jednego z ubogich. Usiad midzy biedakami przed
kocioem witego Piotra w przedsionku, ktry jest miejscem penym ebrakw. W ten
sposb chcia osobicie dowiadczy czym jest prawdziwe ubstwo.
Stopniowa przemiana Franciszka miaa swj kolejny etap w spotkaniu z trdowatym.
Do tej pory, chorych na trd omija z daleka i nie byo dla niego nic bardziej odraajcego.
Jadc pewnego razu konno w pobliu Asyu zobaczy na wprost siebie trdowatego.
Chocia zdj go niemay wstrt i obrzydzenie, zsiad z konia i przystpi, by go ucaowa.
Trdowaty wycign rk, by co otrzyma, a on wrczy mu pienidze i ucaowa.
Gdy wsiad na konia trdowatego ju nie byo. Franciszek zrozumia, e by to sam Jezus,
ktry utosamia si z tymi najmniejszymi. Od tej pory zacz im suy, obmywajc rany,
karmic i pocieszajc.

Krzy w kociele w. Damiana
|
Franciszek bka si pewnego dnia w pobliu starego, zniszczonego i niemal
cakowicie zapomnianego kocioa witego Damiana. Pod natchnieniem wszed do rodka
i zacz si modli. W czasie tej modlitwy krucyfiks poruszy ustami i przemwi:
"Franciszku, id odbuduj mj koci, gdy popada w ruin!". Franciszek przyj
sowa Jezusa dosownie i zacz odbudowywa zrujnowany koci. Nie tak naleao
jednak rozumie sowa, ktre usysza z krzya.
|
W 1206 Franciszek rozpocz ycie pustelnika, nauczajc o koniecznoci
ubogiego i prostego ycia opartego na Sowie Boym. Jego ojciec nie chcia o tym sysze.
Przed sdem biskupim oskary syna o kradzie pienidzy i nieposuszestwo.
Zagrozi take, e jeli nie wrci do poprzedniego stylu ycia to go wydziedziczy
i przestanie uwaa za swojego syna. W odpowiedzi na to Franciszek odda ojcu
wszystko co od niego dosta, take ubranie i stan przed nim nagi mwic:
Od tej pory bd mwi Ojcze nasz ktry jest w niebie.

Porcjunkula w Asyu
|
W 1208 roku w pooonym koo Asyu kociku Matki Boej Anielskiej,
zwanym Porcjunkul Franciszek uwiadomi sobie, i Bg wzywa go do duchowej
odnowy Kocioa. rodkiem do tego ma by ewangeliczne ycie w ubstwie i apostolstwo,
na wzr Chrystusa i Apostow. Odziany w zgrzebny habit: tunika w formie krzya,
przepasana biaym sznurem, zacz gosi sowo Boe i nawoywa do pokuty.
Przy tym nie zaniedbywa posugi miosierdzia wzgldem chorych, najbardziej
wwczas cierpicych i opuszczonych, mianowicie trdowatych.
|
Dotychczas w. Franciszek sam by czsto niezrozumiany i wymiewany,
teraz jednak zaczli si do niego przycza coraz liczniejsi naladowcy,
a take naladowczynie. W ten sposb sta si zaoycielem trzech zakonw:
braci mniejszych Franciszkanie (1209), sistr klarysek (1211) i tercjarzy (1221).
W skad wsplnoty jego naladowcw wchodzili zarwno kapani, jak i wieccy.
Sawa jego ycia zataczaa coraz szersze krgi.
Pierwszym Naladowc w. Franciszka by Bernard, bogaty modzieniec, z ktrym
jeszcze niedawno bawi si na ulicach Asyu. Zaraz po nim doczyli inni starajc
si naladowa swojego duchowego Ojca, yjc w ubstwie i prostocie. Cho ludzie
uwaali ich za witych oni sami wiedzieli, e s grzesznikami i potrzebuj ycia
pokuty by dosta si do nieba. Franciszek napisa dla nich prost regu i
postanowi prosi Papiea o jej zatwierdzenie.

|
Gdy w. Franciszek przyby do Rzymu dowiedzia si, e nie jest atwo
zobaczy si z Papieem. Zostajc wic przed kocioem modli si by
Bg pokaza mu co ma czyni. Jak podaj rda franciszkaskie Papie mia w nocy sen,
w ktrym widzia, e Bazylika na Lateranie zaczyna si wali. Wtem podbieg do niej
may czowiek, ktry podpierajc j przywrci do dawnego stanu. Papie nastpnego
dnia rozpozna w tym czowieku w. Franciszka i zatwierdzi jego regu.
|
w. Franciszek nie przyj wice kapaskich, a jedynie diakonat.
Wdrujc wzywa do pokuty w sposb prosty, jasny dla zwykych ludzi.
Bg wyposay go w liczne charyzmaty, dary swej aski a Koci ze swej strony
popiera dziaania Franciszka. Przemawia on do wszystkich w szczeroci sowa i z
odwag, goszc prawd bez upiksze czy pochlebstw. Mimo tego, e bracia byli
ju znani nie brakowao te tych, ktrzy obrzucali ich obelgami. Bracia zachowywali
jednak pokj i cierpliwo, proszc w modlitwach o nawrcenie przeladowcw

|
W 1219, w czasie V Krucjaty, w. Franciszek dokona podczas oblenia
Damietty w Egipcie sawnej prby nawrcenia sutana al-Kamila.
|
|
Po powrocie z Krucjat, pragnc oywi w ludziach mio do Chrystusa i
przedstawi ludowi bardziej konkretnie i naocznie tajemnic Boego Narodzenia,
w noc Boego Narodzenia 1223 urzdzi w Greccio pierwszy bek. W otoczeniu
licznego tumu przy grocie posugiwa jako diakon do Mszy witej.
|
|
w. Franciszek oddawa si yciu w kontemplacji, spdza czas na
dugich modlitwach, rozwaaniach i postach. W poowie wrzenia 1224 roku
modlc si na grze Alwernii, otrzyma stygmaty, czyli rany Mki Chrystusowej.
Ukaza mu si sam Chrystus ukrzyowany w postaci serafina skrzydlatego i ognistego,
ktry wycisn na jego ciele ywe stygmaty Mki Paskiej: otwarte i krwawice rany,
z cielesnymi gwodmi o dugich i zakrzywionych ostrzach, na rkach i stopach oraz w boku.
Ostatnie dwa lata swojego ycia przeywa w przewlekych mczarniach,
dotknity ponadto cik chorob oczu, ktrej nabawi si na Wschodzie.
|
Stygmaty i cigle pogarszajcy si stan zdrowia nie zgasiy w sercu
w. Franciszka pragnienia goszenia Ewangelii. Postanowi jedzi na osioku jak Jezus,
by w ten sposb nie Dobr Nowin a gdy to byo niemoliwe pisa listy i prosi
by bracia robili kopie i przekazywali je sobie nawzajem. w. Franciszek do samego
koca paa gorliwoci o Chwa Bo a tu przed mierci woa do braci:
„Bracia pki mamy czas czymy dobrze”. Lec w wielkich cierpieniach potrafi
pociesza, zgromadzonych braci, kierujc ich myli ku szczciu wiecznemu.

Bazylika w. Franciszka
|
Zakoczy swoje ycie w sobot wieczorem 3 X 1226, w wieku okoo 45 lat.
W dwa lata pniej zosta wyniesiony na otarze przez Grzegorza IX. 25 V 1230
ciao przeniesiono na Wzgrze Rajskie, do nowej wspaniaej bazyliki w. Franciszka,
ktr wzniesiono z woli Grzegorza IX. Bazylika wraz z przylegym do niej
witym Konwentem zostaa ogoszona gow i matk caego zakonu Franciszkanw
(Grzegorz IX, 22 IV 1230).
|
w. Franciszek pozostawi po sobie kilkanacie rnych pism, a wrd
nich Regu dla zakonu braci mniejszych i synn Pie Soneczn.
W 1980 roku Jan Pawe II ogosi go patronem ekologw, zabiegajcych o
ochron naturalnego rodowiska czowieka.
w. Franciszek cieszy si wci powszechnym szacunkiem, sympati i
mioci, nie tylko wrd katolikw, ale take ze strony chrzecijan innych wyzna,
a nawet nie—chrzecijan. Bez niego rwnie i w dzisiejszym wiecie byoby mniej
mioci, wiary i nadziei w miosierdzie Stwrcy.
|